shopify stats

Heeft Hij Verlatingsangst? 5 Kenmerken + 3 Slimme Tips

De relatie tussen Julian en Denise loopt al een tijdje niet lekker.

Denise heeft carrière gemaakt bij een groot vastgoedbedrijf en gaat regelmatig voor zaken naar het buitenland. Dit zint Julian totaal niet.

Hij kan het niet uitstaan niet precies te weten waar Denise verblijft.

Het geeft hem een onrustig gevoel dat zijn vriendin zo lang en ver van huis is. Op de avonden dat hij alleen thuis is kan hij zich maar moeilijk ontspannen.

Hij moet zich inhouden om haar niet dagelijks te controleren. Denise weet uit ervaring wat de consequentie is van het niet reageren op zijn telefoontjes.

Haar vriend zoekt constant naar bevestigingen en dat benauwd haar enorm.  Zij heeft het gevoel constant op haar tenen te moeten lopen en trekt het niet langer.

Heeft Hij Verlatingsangst? 5 Kenmerken + 3 Slimme Tips

In dit artikel lees je onder andere:

  • De typische kenmerken van verlatingsangst
  • De invloed van de band met je ouders op latere liefdesrelaties
  • 3 Tips die je helpen verlatingsangst te overwinnen
  • En nog veel en veel meer.

Verlatingsangst is een psychische aandoening die niet alleen voorkomt bij kinderen en huisdieren, maar ook bij veel volwassenen.

Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen vaker dan mannen last blijken te hebben van verlatingsangst.

Risicofactoren voor het ontwikkelen van verlatingsangst op volwassen leeftijd lijken groter bij de volgende groepen:

  • Personen die weduwe of gescheiden zijn
  • Personen die werkloos zijn geraakt
  • Personen die weinig tot geen educatie genoten hebben
  • Personen die vanaf jonge leeftijd een slechte band met hun ouders hebben

Maar ook als je niet binnen deze groepen valt kan je last krijgen van verlatingsangst.

Verlatingsangst kan niet alleen leiden tot onthechting en een relatiebreuk, het is ook nog eens funest voor je seksleven.

Maar wat is verlatingsangst nu precies?

Met verlatingsangst bedoelen we de intense en overmatige angst die iemand ervaart wanneer hij of zij wordt gescheiden van een geliefde.

Deze angst kan voor een grote verstoring in iemands leven zorgen.

Mensen met ernstige verlatingsangst kunnen fysieke pijn ervaren en zelfs last krijgen van psychische stoornissen als ze worden gescheiden van hun geliefde.

Ook krijgen deze mensen last van woede en frustratie als ze door iemand worden verlaten.

Herken jij jezelf of iemand anders in een van de volgende kenmerken van verlatingsangst?

Verlatingsangst Kenmerk #1: Je Partner Voortdurend Claimen  

geobserdeerd partner

Wat we vaak zien bij mensen met verlatingsangst is dat deze mensen extreem gefixeerd zijn op hun partner.

Ze kunnen niet zonder en hebben eigenlijk de ander nodig om te kunnen bestaan.

Ze zijn constant op zoek naar bevestigingen om hun onzekerheid en jaloezie te voeden:

  • “Waarom zei hij dat?”
  • “Waarom belt hij me niet even terug, hij ziet toch dat ik gebeld heb?”
  • “Waarom gaat hij zo laat nog naborrelen met zijn collega?”

In een gezonde relatie genieten mensen van elkaar zonder elkaar nodig te hebben.

De liefde is gebaseerd op het delen van intimiteit en momenten samen, zonder dat er geprobeerd wordt een leegte van elkaar op te vullen.

Als iemand gefixeerd is en de ander wilt claimen dan voelt dat niet prettig. De ander krijgt het gevoel te stikken en hapt naar lucht.

Mensen met verlatingsangst ervaren de toenemende afstandelijkheid als steeds pijnlijker.

Ze vragen zich voortdurend af wat de ander aan het doen is en zullen op allerlei manieren proberen de aandacht te claimen.

Om de boel te sussen zal een partner vaak toegeven aan de claim van de ander.

Tegelijkertijd voelt hij of zij zich gevangen in een relatie.

Het claimgedrag wordt als een inperking van zijn ruimt een vrijheid gezien. Het is een tikkende tijdbom die vroeg of laat zal barsten.

Wat in eerste instantie vaak lijkt op nieuwsgierigheid naar de ander is feitelijk een poging om zekerheid te krijgen. Iemand met verlatingsangst wilt alles van de ander weten, zodat hij of zij kan toetsen hoe de relatie ervoor staat.

Hiermee maken mensen met verlatingsangst zichzelf alleen maar meer afhankelijker van de mensen om wie ze geven.

Ze nemen bovendien soms dingen persoonlijk op die misschien helemaal niet zo persoonlijk zijn.

Wat deze mensen hiermee niet in de gaten hebben is dat ze zichzelf alleen maar meer onaantrekkelijker maken voor hun partner.

Met hun jaloezie of onzekerheid vertonen ze onaantrekkelijk gedrag.

Heeft je partner bindingsangst? Lees dan dit artikel.

Verlatingsangst Kenmerk #2: Je Partner Vals Beschuldigen

valse beschuldiging

Ten onrechte beschuldigd worden door je partner is een vreselijk onmachtig en frustrerend gevoel.

Niemand houdt ervan om zich constant te moeten verdedigen tegen valse beschuldigen die enkel gebaseerd zijn op onzekerheid en jaloezie.

Iemand met een sterke vorm van verlatingsangst ziet achter iedere boom een potentiële dreiging:

Als Denise met een vriendin uitgaat, dan voelt dat meteen voor Julian onveilig. ‘Zal zij flirten met andere mannen als ik er niet ben?’, ‘wat zal er gebeuren als ze teveel gedronken heeft?’.

Het zijn vragen die Julian voortdurend bezighouden. Het is dat hij een vriendenweekend heeft anders was hij haar stiekem gaan opzoeken. Hij kijkt om de tien minuten op zijn smartphone om te kijken of ze al iets van zich heeft laten horen.

Des te langer hij niets van haar hoort, des te groter wordt zijn gevoel van onzekerheid. ‘Ze flirt op dit moment met andere mannen, ik weet het bijna zeker!’.

Misschien was er een tijd waarop je partner iets deed wat je veel pijn heeft gedaan, maar dat was een lange tijd geleden. Hij is inmiddels veranderd.

Andere mensen constant als een bedreiging zien kost bovendien ontzettend veel energie en negativiteit.

Blijf niet hangen in gevoelens van haat en nijd. Laat het verleden rusten.  Zijn verleden is niet meer te veranderen, maar jullie toekomst samen wel.

  • Wederzijds vertrouwen is de basis voor een gezonde relatie. Als je het verleden in een perspectief kunt zien, dan kan je het ook laten rusten.

Hoe meer wrok je hebt naar je partner, des te meer pijn je voor jezelf creëert.

Negatieve gedachten aan het verleden brengen alleen maar negatieve emoties met zich mee.

Veel partners die het slachtoffer zijn van valse beschuldigingen in een relatie raken uiteindelijk zo gefrustreerd dat ze vroeg of laat de handdoek in de ring zullen gooien.

Verlatingsangst kenmerk #3: Bang Zijn Om Verlaten te Worden

bang om verlaten te worden

Het woord verlatingsangst zegt het al: iemand is bang om verlaten te worden.

Maar waar vindt verlatingsangst eigenlijk zijn oorsprong?

Volgens gedragspsychologen valt dit terug te herleiden naar de jeugdjaren.

Mensen die op jonge leeftijd hun ouders emotioneel hebben moeten missen, ontbreekt het vaak aan liefde, geborgenheid en erkenning.

Het opgroeiende kind mist fundamentele behoeften van zijn ouders en leert niet op anderen te vertrouwen en krijgt een negatief zelfbeeld.

Ze missen de veilige haven waar een kind naar kan terugkeren.

Hun vroege jeugd heeft hun sociale relaties beïnvloedt. Dit kan op latere leeftijd voor verlatingsangst zorgen.

Als kind hebben deze mensen niet geleerd hoe gezonde liefde eruitziet, waardoor de dynamiek van een relatie ernstig verstoord is.

Ze klampen zich aan hun partners vast, uit angst dat ze vroeg of laat verlaten zullen worden.

Het is dit negatieve zelfbeeld dat ervoor zorgt dat ze bij het minste of geringste alles op zichzelf betrekken en situaties kunnen overdrijven wanneer er iets tegenzit.

Verlatingsangst Kenmerk #4: Teveel Toegeven Aan Je Partner

teveel toegeven aan je partner

Een ander kenmerk van verlatingsangst is dat iemand zich constant zorgen maakt over hoe de ander zich voelt.

Dit uit zich niet alleen in bezitterig en jaloers gedrag, maar ook in het feit dat iemand er alles voor zal doen om de ander te behagen.

Ze willen hun partner constant op allerlei manieren tevreden stellen en gelukkig maken. Zelfs als dit ten koste gaat van zichzelf.

Ze voelen zich op deze manier belangrijk. Op deze manier hopen ze tegelijkertijd  de ander altijd tevreden te stellen.

Dit is ook de reden waarom mensen met verlatingsangst bij een partner blijven die hun slecht behandelen.

Ze cijferen zichzelf weg en accepteren alles wat er met hen gebeurt.

Maar teveel toegeven aan je partner is op den duur ongezond.

De lieve vrede bewaren en maar alles toestaan is iets wat vroeg of laat zal leiden tot relationele conflicten.

Een gezonde relatie is gebaseerd op evenwicht. Als iemand voortdurend toegeeft aan de ander, dan is het evenwicht weg.

Verlatingsangst Kenmerk #5: Psychische en Lichamelijke Klachten

Iemand die lijdt aan verlatingsangst kampt vaak met lichamelijke klachten.

Je moet niet vergeten dat extreme verlatingsangst een enorme impact heeft op iemand zijn geestelijk welzijn.

Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat mensen met verlatingsangst vaak lijden aan andere psychische stoornissen.

Denk dan bijvoorbeeld aan borderline, angststoornissen, autisme posttraumatische stressstoornis.

Symptomen die mensen met verlatingsangst vaak ervaren zijn:

  • Geëmotioneerd raken wanneer ze alleen zijn
  • Last van hyperventilatie en ademhalingsklachten
  • Hartkloppingen en angstreacties
  • Stress en woedeaanvallen
  • Depressiviteit en onzekerheid
  • Jaloezie en extreem wantrouwen
  • Constant naar bevestigingen en erkenning zoeken

Mensen die lijden aan verlatingsangst blijken daarnaast drie keer zoveel kans te hebben om verslaafd te raken aan alcohol, drugs of zware onderdrukkende medicijnen.

Verlatingsangst kan dus een vreselijke tol eisen op iemand zijn leven.

Daarom is het zo belangrijk dat mensen met verlatingsangst het probleem erkennen en handvatten krijgen om er mee om te gaan.

Wat is nu de oplossing voor verlatingsangst?

Er zijn verschillende tips en oplossingen die je helpen leren omgaan met verlatingsangst

Het is in ieder geval belangrijk dat als je last hebt van verlatingsangst je er iets mee gaat doen.

Het is namelijk niet alleen ongezond voor je zelf, het is ook funest voor een lange termijn relatie.

Verlatingsangst Tip #1: Leer Jezelf Respecteren

respecteer jezelf

Een gezonde balans op het gebied van zelfrespect en eigenwaarde heb je nodig om jezelf serieus te nemen in je behoeften, wensen en vooral ook in je grenzen.

Natuurlijk speelt je partner een belangrijke rol in je gevoel voor eigenwaarde, maar de belangrijkste persoon die daarvoor kan zorgen ben je zelf.

Zonder eigenwaarde is er geen basis voor een gezonde gelijkwaardige relatie met je partner.

Alleen door jezelf te accepteren met al je onzekerheden en angsten ben je in staat om een gelijkwaardige relatie met iemand aan te gaan.

Je wilt niet van de ander altijd afhankelijk zijn of je innerlijke leegte door je partner te laten opvullen.

Een positiever zelfbeeld heeft een positief effect op jouw relatie.

De onderstaande tips helpen je hierbij:

  • Maak een lijst met de dingen die je goed vindt van jezelf
  • Luister naar je favoriete muziek met een positieve boodschap
  • Vergeef jezelf de fouten die je hebt gemaakt in je leven
  • Geef je grenzen aan en durf nee te zeggen
  • Werk aan je lichaam (sporten en gezond eten)
  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag
  • Communiceer op een positieve manier met je partner

Verlatingsangst Tip #2: Zoek Voldoende Afleiding

afleiding zoeken boek lezen

Met hardnekkige angsten is het zo dat hoe we meer we onze aandacht erop richten, des te erger het wordt.

Angst is een waarschuwingssysteem van ons lichaam dat ons laat waken op dreigend gevaar.

Maar wat als dit systeem op hol geslagen is en er geen ruimte meer is voor realiteit?

Angst is een verschrikkelijk gevoel omdat het zo echt lijkt. Maar zijn ze ook realistisch?

  • Als je weer de neiging krijgt om je partner te controleren, zeg dan STOP tegen jezelf en ga even iets anders doen of doe een ‘realiteitscheck’.

Toets jezelf regelmatig of je angst wel reëel is.

Het slechtste wat iemand met verlatingsangst kan doen is alleen thuis op de bank zitten en zich overgeven aan zijn of haar negatieve gedachten.

Laat je gedachten op zo’n moment voor wat ze zijn en doe ontspanningsoefeningen of luister positieve muziek, ga met de hond lopen of open een goed boek.

Je gedachten verzetten kan je helpen om ze te onderdrukken.

Verlatingsangst Tip #3: Zoek Professionele Hulp 

zoek hulp therapie

Als je merkt dat verlatingsangst echt oncontroleerbaar wordt dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan.

Het kan namelijk zijn dat je verlatingsangst samengaat met een andere psychische aandoening.

Therapie is vaak permanent blijvend effectief:

  • Je leert om te gaan met langere periodes waarbij jij je partner niet ziet
  • Je leert om te gaan met je eigen gevoelens en het krijgen van een beter zelfbeeld
  • Je leert oefeningen om je gedachten en angsten te beheersen
  • Je leert op de juiste manier met je partner te communiceren

Werk aan jezelf en wordt een betere partner. Leer stilstaan bij je eigen gevoelens.

In een relatie zullen er altijd momenten van samenzijn die worden opgevolgd met momenten dat je elkaar even niet ziet.

Ga de uitdaging met verlatingsangst aan en heb de moed om jezelf los te laten van je partner.

Beheers je gedachten en ga niet meteen van het ergste uit.

Het is niet meer dan normaal dat je af en toe even je partner niet ziet en zult moeten missen.

Je partner zo nu en dan loslaten is een van de belangrijkste ingrediënten in een gezonde relatie.

Krijg de relatie waar je partner 100% toegewijd aan je is, zonder fricties of vervelende spanningen

Heb je relatie- of huwelijksproblemen? En staat je relatie op dit moment misschien wel op spanning?

Onderzoek wijst uit dat 78% van alle relaties wordt verbroken en 38,8% van alle huwelijken stuklopen. Dit zijn schokkende getallen.

Maar er is hoop… Ik heb namelijk een uitgebreid programma ontwikkeld om je te helpen om meer controle terug te winnen in je relatie.

Ontdek het nu:

Het Ideale Relatie Programma Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *