Met Liefdesverdriet Naar De Psycholoog? 8 Tips van Psychologen

Als je liefdesverdriet hebt, voelt het vaak alsof het nooit meer over zal gaan. Ook al is de pijn mentaal, het voelt alsof je er lusteloos van wordt en soms zelfs fysieke pijn ervaart. Het voelt letterlijk alsof je hart gebroken is. Toch is het vaak zo dat de pijn na een tijdje weggaat en je weer verder kunt met je leven.

Velen zoeken naar oplossingen voor het liefdesverdriet dat zij hebben. Het is goed om dit te doen, want heel de dag over je ex nadenken zal je niet helpen om over je liefdesverdriet heen te komen. Een psycholoog kan een optie zijn, maar psychologen zetten hun tips regelmatig in boeken of op het internet. In dit artikel zullen we de 8 beste tips van psychologen op een rijtje zetten!

Wat doet een Psycholoog?

Praktiserende psychologen hebben de kritische vaardigheden en professionele training om mensen te helpen omgaan met levenskwesties en, uiteraard, psychische problemen. Na jaren gestudeerd te hebben en training te hebben gehad, krijgen zij een vergunning om een aantal diensten te verlenen. Onder deze diensten vallen bijvoorbeeld psychotherapie en evaluaties.

Psychologen helpen door verscheidene technieken te gebruiken op basis van het best beschikbare onderzoek. Zij overwegen iemands unieke kenmerken, doelen, waarden en omstandigheden wanneer zij een patiënt behandelen.

Psychologen helpen een grote verscheidenheid aan mensen en behandelen veel verschillende problemen. Sommige mensen bezoeken een psycholoog omdat zij angstig, boos of depressief zijn. Andere willen hulp bij het omgaan met een levenslange ziekte of aandoening.

Ook met liefdesverdriet kun je terecht bij een psycholoog!

Psychologen kunnen mensen helpen om te leren omgaan met stressvolle situaties, verslavingen te overwinnen, hun chronische ziekten te beheersen en de barrières te doorbreken die hen ervan weerhouden hun doelen te bereiken.

Daarnaast zijn psychologen getraind om een aantal beoordelingen en testen toe te passen en te interpreteren. Deze kunnen helpen bij het stellen van een diagnose. Ook kan het helpen om meer te vertellen over de manier waarop een persoon denkt, voelt en zich gedraagt.

De testen die de psychologen doen, evalueren onder andere:

  • Cognitieve sterke en zwakke punten
  • Intellectuele vaardigheden
  • Beroepskwaliteiten en -voorkeuren
  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Neuropsychologisch functioneren

Een psycholoog kan dus, door onderzoek naar jou te doen, de beste manier voor jou bekijken om over je liefdesverdriet heen te komen. Hieronder geven we dé tips van psychologen om over liefdesverdriet heen te komen. Als zij niet werken, kun je altijd nog naar een psycholoog toegaan!

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test van Edwin en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

Heb ik liefdesverdriet?

Liefdesverdriet kan door verschillende dingen ontstaan. De meeste mensen denken dat je alleen liefdesverdriet kunt hebben wanneer een relatie is verbroken, maar dat is dus niet zo. Liefdesverdriet kun je ook hebben als je liefde niet beantwoord wordt, of als je partner is vreemdgegaan.

Het is zelfs mogelijk om liefdesverdriet te hebben van een familielid die je iets heeft geflikt wat je nooit achter hem of haar had gezocht. Wanneer je liefdesverdriet hebt, zal je hierbij een aantal symptomen hebben. Veelvoorkomende symptomen van liefdesverdriet zijn:

  • Een leeg gevoel
  • Depressie
  • Somberheid
  • Vermoeidheid
  • Maagpijn
  • Uitputting
  • Uitzichtloosheid
  • Hoofdpijn
  • Slaapproblemen
  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Afwezige of verminderde eetlust
  • Angst
  • Een verslagen en verraden gevoel

Als je een aantal van deze symptomen hebt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk liefdesverdriet. Liefdesverdriet lijkt in veel opzichten op rouwverwerking. Ook rouwen gebeurt namelijk niet alleen wanneer er iemand is overleden. Als je relatie verbroken is ga je ook door een rouwproces wat vergelijkbaar is met het rouwproces bij een overledene.

Dit rouwproces kent vaak 5 fasen: ontkenning, woede, het gevecht, depressie en uiteindelijk de aanvaarding. Uiteraard verwerkt iedereen liefdesverdriet op een andere manier, maar de meeste mensen gaan door deze fasen heen.

Door middel van dit artikel willen we je helpen tot de fase van aanvaarding te komen. Hieronder zullen we je de tips geven van psychologen voor het tegengaan van liefdesverdriet. Als je de tips opvolgt moet je binnenkort van je liefdesverdriet afzijn!

8 tips van psychologen om liefdesverdriet te verwerken

1.      Werk aan jezelf

Er zijn aanwijzingen dat liefde zelfgroei, uitbreiding en diversificatie van wie je bent mogelijk maakt. Wanneer je samen tijd doorbrengt met een partner, vervagen de lijnen tussen jou en je partner. Met andere woorden: je zelfconcept en het partnerconcept raken onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het is dus niet heel verassend dat mensen in verwarring raken wanneer de relatie voorbij is. Je weet niet meer goed wie je was 5 jaar geleden voordat je een relatie had met je ex.

Je zelfgevoel krimpt erdoor en je voelt je mogelijk verloren en onzeker over wie jij nu bent.

De oplossing voor dit probleem is jezelf herbouwen. Herbouwen vereist herdefinitie. Het is tijd om nieuwe dingen te gaan proberen en tijd door te brengen met nieuwe mensen. Je moet de voordelen in gaan zien van herontdekking en het zelfconcept.

Er zijn aanwijzingen dat personen die geen vooruitgang boeken bij het herontdekken van zichzelf, een lager psychisch welzijn hebben. Een van de belangrijkste acties die je kunt ondernemen na de break-up is jezelf bloot te stellen aan nieuwe mensen, uitdagingen aan te gaan en nieuwe dingen te ervaren.

2.      Breek de banden met je ex

Hoe moeilijk het ook is, uit elkaar gaan door daadwerkelijk uit elkaar te gaan, kan je helpen bij het aanpassen na de relatie. Contact houden met een nieuwe ex-partner vertraagt het herstel van verdriet en vertraagt daarnaast de (noodzakelijke) achteruitgang in de liefde.

Misschien worden pogingen om jezelf weer te herontdekken en opnieuw op te bouwen dus bemoeilijkt wanneer een voormalige partner nog steeds actief deel uitmaakt van iemands leven.

3.      Ga sporten

Stressvolle levensgebeurtenissen, zoals een relatiebreuk, zorgen voor verschillende depressieve symptomen die moeilijk te beheersen zijn. Er zijn aanwijzingen dat lichaamsbeweging kan dienen als een effectieve interventie.

Hierdoor wordt het verband tussen de stressvolle gebeurtenissen in je leven en de mogelijke gevolgen ervan doorbroken .

Lichaamsbeweging zelf kan weinig doen om de stressvolle gevoelens die je hebt te bedwingen. Wel kan de fysieke activiteit je depressieve symptomen wel verminderen. Dit is een erg belangrijke stap naar je herstel!

4.      Fake it till you make it

Je verdrietig voelen is een natuurlijke reactie op een breuk. Hoewel verdriet na verloop van tijd af zal nemen, heb je soms echt een leven nodig. Je leven lijkt misschien voorbij te zijn sinds je relatie is verbroken, maar als je je geluk wilt vergroten moet je het gewoon ‘faken’.

Dit ‘faken’ wordt ‘facial feedback hypothesis’ genoemd.

Het fysieke en het glimlachen kan signalen naar je hersenen sturen. Deze signalen zullen zijn dat je gelukkig bent. Met andere woorden, hoewel we denken dat onze geest vaak de baas is over onze glimlach, kan je gelaatsuitdrukking eigenlijk de gelukkige signalen naar je hersenen sturen. Hierdoor wordt je humeur misschien wel verbeterd.

5.      Rebound

Rebound-relaties worden vaak bestempeld als slecht, maar de reputatie van deze relaties is helemaal niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. In plaats daarvan suggereert nieuw onderzoek dat het vrij snel starten van een nieuwe relatie na een break-up een gezonde, zelfs of lange termijn, oplossing kan zijn voor het herstel na deze relatiebreuk.

Mensen in rebound-relaties beschouwen zichzelf als wenselijker, zijn sneller “over” hun ex partners en hebben een groter algemeen welzijn. Minder tijd tussen partners wordt vaak gezien als negatief, je bent dan een ‘slet’ of een ‘player’.

Maar minder tijd tussen partners wordt in werkelijkheid gekoppeld aan meer zelfrespect, minder hechtingsangst en minder hechtingsvermijding. Deze beweringen suggereren dat het beter is om eerder aan iets nieuws te beginnen. Het kan een productieve stap zijn op weg naar een gezonde en gelukkige jou! Lees hier meer over een rebound-relatie.

6.      Richt je op de toekomst

Je kunt natuurlijk wel eindeloos blijven piekeren over je ex. Je blijft hopen dat jullie ooit weer samen komen, maar je bent niet voor niets uit elkaar. Nu denk je misschien dat er geen toekomst voor je is zonder je ex-partner. Zonder hem of haar ben je niets. Maar dit is natuurlijk helemaal niet het geval.

Het is begrijpelijk dat in het begin eventjes geen zin hebt om hierover na te denken. Maar zodra je er klaar voor bent, is het tijd om je te gaan focussen op de toekomst. Dit hoeft niet per se te gaan over een nieuwe liefde in de toekomst. Het kan gaan over je werk, een huis, een studie, vrienden, familie etc. Focus je op iets wat jij belangrijk vindt!

7.      Sta jezelf toe om te treuren

Een gebroken hart hebben is pijnlijk. Je kunt er niet omheen dat het pijn gaat doen. Je moet jezelf dan dus ook de tijd gunnen om de emoties die je voelt een plek te geven. Je hersenen vertellen je namelijk dat je gewond bent geraakt, dus probeer die gevoelens vooral niet te onderdrukken.

Je moet je voor jezelf een ruimte creëren waarin je kunt helen. Je hebt namelijk tijd en ruimte nodig om die emoties die je voelt te verwerken. Wanneer je liefdesverdriet begint, probeer dan een rustige plek te vinden om met die onmiddellijke vloedgolf aan emoties om te gaan.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door even een moment voor jezelf te nemen op je kamer, een wandeling in het bos te maken of een stukje te gaan fietsen.

Je zult de neiging hebben om snel met alle emoties om te gaan. Je komt ze allemaal een keer tegen: woede, pijn, verdriet, angst, en tot slot, acceptatie. Het is moeilijk om ermee om te gaan, maar je zult merken dat het gemakkelijker wordt als je de cyclus rustig doorloopt.

Vermijd wanhoop, laat jezelf huilen, want huilen kan soms heel goed zijn. Er is echter een dunne lijn tussen jezelf de tijd geven om met je emoties om te gaan en volledig overweldigd te raken door ze.

Als je merkt dat je al weken thuis zit, niet hebt gedoucht en nergens zin in hebt, dan moet je waarschijnlijk professionele hulp zoeken. Ook al moet je je verdriet erkennen, het moet niet je leven gaan overnemen.

8.      Praat erover

Het simpelste dat je kunt doen is over je verdriet praten met anderen. Je moet ervoor zorgen dat je een ondersteuningssysteem hebt om met je pijn om te gaan. Een sterk groep mensen die er voor je zijn (familie, vrienden of misschien zelfs een therapeut), kan je helpen sneller op de been te komen.

Uiteraard wordt het gat wat er nu is doordat de relatie verbroken is, niet gevuld door deze mensen. Ze helpen je wel om makkelijker om te gaan met die leegte. Het slimst is om één persoon uit te kiezen, een vertrouwde vriend of een familielid, met wie je kunt praten.

Het fijnst is als je deze persoon op ieder moment van de dag kan bellen als je ergens mee zit. Op de raarste momenten zal je namelijk denken aan je ex.

Je kunt ook zelf een dagboek bijhouden. Ook dat kan je namelijk heel goed helpen. Of het nu een online dagboek is of je het iedere dag met pen en papier bijhoudt, het zal je altijd helpen. Je kunt zien wanneer je minder problemen had met de break-up en wanneer je weer interesse begint te krijgen in een mogelijke nieuwe liefde.

Als dit allemaal niet helpt, kun je altijd toch nog naar een psycholoog of therapeut gaan. Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort problemen en kunnen je er goed bij helpen.

Herstel direct je relatiebreuk en kom terug in de armen van je ex

Edwin heeft over de jaren heen al duizenden mensen geholpen. Hij vertelt je de exacte stappen om je ex terug te winnen, zelfs als de situatie kansloos lijkt.

Ontdek zijn methode op de volgende pagina en keer ook snel terug bij je ex:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *