shopify stats

6 Professionele Adviezen bij Verwerking van (Echt)scheiding

Als verdoofd staar je voor je uit. Ik ben gescheiden. Je kunt het maar niet bevatten; het klinkt als iets dat je beste vriend(in), die continu klaagt over de irritante gewoontes van zijn/haar echtgenoot, zou zeggen. Hoe heeft dit zover kunnen komen? Jullie hadden elkaar de rest van jullie leven beloofd; onvoorwaardelijke steun en liefde, en nu hebben jullie die belofte gebroken. Waarom ik?

Dolverliefd stapte jij in het huwelijksbootje, samen met je droomman of -vrouw, en nu stap jij er weer uit, alleen en verward. Iedereen heeft je altijd verteld hoe geweldig het huwelijk wel niet is, maar niemand heeft je ooit verteld over de gruwelen van een scheiding. Want hoe zet je jezelf over de breuk met je voormalige grote liefde heen? Hoe verwerk je een (echt)scheiding?

gebroken-hart

Waarom doet een (echt)scheiding zo’n pijn?

Het einde van een relatie betekent het einde van de band tussen twee personen. Het betekent dat al wat de band tussen de twee ex-geliefden in stand hield, is opgehouden te bestaan. Denk maar eens aan de grote dromen die jullie samen deelden, over verre reizen, of over jullie gezamenlijke geklaag over wéér een zinloze realityshow op televisie. (‘Waar ging het mis met de wereld?‘)

Als stel hebben jullie je toentertijd aan elkaar verbonden – geestelijk en lichamelijk. Jullie hebben zoveel meegemaakt met elkaar; zoveel met elkaar gedeeld. En nu is dat plotseling voorbij. Het einde van een relatie betekent het einde van degene die jij zelf was in de buurt van je geliefde, wáár jij was (gedeelde woning) – jouw gehele routine was wellicht zelfs anders.

Het einde van een relatie brengt dus een hoop onzekerheid en angsten met zich mee. (‘Zal ik het wel redden in mijn eentje?’; ‘Zal ik ooit nog een ander vinden?‘) Het is vaak niet alleen het verlies van de geliefde dat veel pijn met zich meebrengt, maar ook het feit dat je in voor jou onbekend territorium beland bent, Het verlies van controle kan vaak al kwellend genoeg zijn.

Wat is de kans dat jij je ex terug krijgt?

Doe deze test van Edwin en ontdek hoeveel procent kans jij hebt om je ex terug te krijgen.

Je (echt)scheiding verwerken

Een (echt)scheiding, het einde van je leven met die ene persoon, is niet iets waar je je zo 1-2-3 overheen kunt zetten. Realiseer je dat er nog vele pijnlijke momenten zullen komen, maar besef je ook dat je deze kunt overwinnen. Helen kost tijd, maar het is zeker niet onmogelijk. Aanvullende hulp bij het verwerken van liefdesverdriet vind je in dit artikel.

#1 Gun jezelf de tijd om te rouwen

Het einde van een relatie staat in het teken van verlies. Niet alleen verlies je het gezelschap en gedeelde ervaringen, maar ook steun (financieel, emotioneel, sociaal, intellectueel) en verwachtingen, pijn en dromen. Om het einde van een relatie of huwelijk mag je dus best rouwen. Juist de pijn van het rouwen stelt je in staat om het los te laten en verder te gaan.

Ga dus niet de strijd aan met je gevoelens, maar laat ze over je heen komen. Erken dat je deze (wellicht verwarrende) gevoelens met je meedraagt. Zo is het normaal om bang te zijn als je weer single bent, zelfs als je huwelijk een nachtmerrie was. Maar onderdruk deze gevoelens niet; je gevoelens onderdrukken zorgt er enkel voor dat het rouwproces nog langer duurt (meer pijn).

houding-mannen-vrouwen

De houding van mannen en vrouwen tegenover hun scheiding (‘aanvaarding’, ‘verwerping van scheiding’, ‘verwerping van levenslang huwelijk en scheiding’, ‘gekwalificeerde aanvaarding’ en ‘neutraal’). De beste optie is om de scheiding ‘maar gewoon’ te accepteren; alleen dan zal je je pijn een plekje kunnen geven, en zodoende je scheiding kunnen verwerken.

#2 Zoek comfort bij anderen

Soms is het gemakkelijker om iets een plekje te geven, wanneer je er met een ander over praat – of het in een dagboek schrijft. Zodoende kan je de hele situatie in een ander perspectief plaatsen en er objectiever naar kijken. Juist door iemand uit te leggen hoe jij je erover voelt, krijg je meer inzicht in je eigen gevoelens. En dit zal jou vervolgens helpen bij het verwerken van die pijnlijke belevenissen.

Echter, je hoeft niet per definitie met een familielid of vriend(in) te praten over je scheiding. In plaats daarvan kan je ook leuke dingen gaan doen. Het gaat er juist om dat je je omringt met mensen die je onvoorwaardelijk steunen, je waarderen, en die je energie geven. En voor de een betekent dit diepgaande gesprekken voeren, terwijl de ander liever een flink stuk gaat wandelen.

Blijf dus niet hangen in je eigen (wellicht deprimerende) gedachten, maar zoek contact met andere mensen. Zoek bijvoorbeeld troost bij mensen die hetzelfde lot ondergaan, zodat je je meer op je gemak voelt om erover te praten. Of ga nieuwe vriendschappen aan – zeker als je oude vriendschappen verloren bent bij de scheiding. Breid je sociale netwerk uit!

#3 Vind een uitlaatklep

Na een (echt)scheiding blijf je hoogstwaarschijnlijk achter met een hoop gevoelens van onbegrip, onmacht, frustraties, verdriet en woede. Om je hier overheen te zetten en verder te gaan, is het van belang dat je deze gevoelens een plekje kunt geven. Sterker nog, het is helemaal niet goed voor je om deze gevoelens zo op te kroppen, het kost je enorm veel onnodige stress en pijn.

Ga daarom op zoek naar een uitlaatklep. Huil, schreeuw, krijs in een leeg bos; neem een boksbal in huis en laat al je woede en frustraties erop los; schilder je gevoelens over je ex; schrijf een gedicht; ga lekker klussen in huis. Oftewel, laat je pijn los en verwelkom de opluchting die het met zich meebrengt, en leer je pijn te gebruiken als drive om iets te doen wat je wél leuk vindt – en nuttig is!

#4 Zorg goed voor jezelf – innerlijk en uiterlijk

Het is oh zo gemakkelijk om jezelf te laten versloffen na een scheiding. Je bent even compleet de weg kwijt; je bent de persoon die je was in de buurt van je ex verloren, en je weet niet meer waar je nu moet beginnen. Maar juist door jezelf goed te verzorgen, zal je een deel van die controle weer terugvinden!

Innerlijke verzorging

Vlak na je scheiding ben je emotioneel erg kwetsbaar. Je wordt immers blootgesteld aan een hele lading pijn, waarvan je eigenlijk niet zo goed weet hoe je ermee om moet gaan. Je bent gestript van een bepaalde tendens van je leven, en het verwerken daarvan vereist een voorzichtige aanpak.

Neem rustig de tijd om te herstellen; vermijd stressvolle situaties zoveel mogelijk, maar beland niet in een slachtofferrol! Het punt is juist dat je voor jezelf leert zorgen. Natuurlijk is het fijn om even in de watten gelegd te worden door je moeder of je beste vriend(in), maar neem tijdig zelf het heft in handen. Het is aan jou om positief te blijven denken en zodoende verder te gaan met je leven.

Zorg ervoor dat je actief blijft, en niet de hele dag op bed blijft liggen. Ontwikkel een nieuwe routine, dit zorgt voor een gevoel van structuur en controle – zelfs als de scheiding een ravage achter heeft gelaten in je hoofd en leven. Of (indien mogelijk) ga op vakantie; neem een time-out. Houd je dus bezig met positieve zaken, en vermijd middelengebruik of overmatig eten – dit is niet de oplossing!

lichamelijke-verzorging

Uiterlijke verzorging

Soms kan alleen een warm bad (gevuld met ontspannende oliën) je al een goed gevoel geven – je voelt je heerlijk opgefrist en opgewekt. In plaats van jezelf een tijdelijk op te beuren, kan je echter ook iets duurzamers kiezen, ga bijvoorbeeld sporten! Laat je bloed stromen en werk je heerlijk in het zweet. Het resultaat is een fitter, gezonder lichaam, waardoor je veel lekkerder in je vel zal zitten.

Verwen jezelf dus bijvoorbeeld met een dagje winkelen, en koop eens nieuwe kleding of (voor de vrouwen) nieuwe make-up. Zo kan je mooi die spullen vervangen die je ex je cadeau heeft gedaan, of die hij/zij je altijd ‘zo mooi’ vond staan. Die spullen kunnen ervoor zorgen dat jij continu geconfronteerd wordt met de pijn van je scheiding. Zorg dus juist voor een frisse, nieuwe start!

#5 Leer van je (echt)scheiding

Het leven bestaat uit vallen en opstaan. Iedereen zal gedurende zijn/haar leven voor moeilijkheden komen te staan. Echter, hoe oneerlijk en afschuwelijk dergelijke situaties ook kunnen voelen, ze zullen je uiteindelijk helpen om sterker te worden als persoon.

Een stukgelopen relatie dwingt jou om niet alleen te kijken naar wát er mis is gegaan, maar hoe jij zélf hebt bijgedragen aan je scheiding. Stel jezelf enkele vragen, zoals: ‘Kan jij tegen kritiek?’; ‘Heb jij je gevoelens onder controle?’; ‘Heb jij de fouten die jij hebt gemaakt wellicht al in (een) eerdere relatie(s) gemaakt?’.

Wees dus echt eerlijk tegenover jezelf, en erken jouw rol in de scheiding. Als jij in staat bent om objectief te kijken naar je eigen keuzes en gedrag, zoals de reden dat jij toentertijd een relatie met je ex aan gegaan bent, kom je erachter waar het fout ging. Zodoende kan je een volgende keer betere keuzes maken. Oftewel, alleen door eerlijk naar jezelf te zijn kan je verbeteren.

acceptatie-quote

#6 Houd rekening met andere betrokkenen (evt.!)

Over het algemeen is een (echt)scheiding uiteraard het meest pijnlijk voor de twee partners/echtgenoten. Echter, in het geval dat je partner en jij samen kinderen hebben, moet je ook rekening houden met hen. Sommige ouders concentreren zichzelf zó erg op hun eigen pijn, dat ze niet doorhebben hoe traumatiserend een (echt)scheiding voor hun kinderen kan zijn.

Natuurlijk is het heel erg belangrijk om jezelf en je eigen leven weer op orde te krijgen, maar je bent in de eerste plaats een ouder, en de behoeften van je kind(eren) staan op de eerste plaats. En dat betekent niet dat je je moeder niet eens een avondje de regie laat overnemen, maar laat de relatie tussen jou en je kind(eren) er niet onder lijden. Troost je kind(eren); zorg voor je kind(eren)!

Daarnaast kan het ook zo zijn dat jij een hele goede band hebt ontwikkeld met je zwager(s) en/of schoonzus(sen), of je schoonouder(s). Ook zij zullen lijden onder jullie scheiding, want ook zij verliezen jou plotseling. Zij voelen zich ook verward – moeten ze jou ineens laten vallen? Voel zelf aan, met je ex-partner, wat jullie beiden het prettigst vinden qua contact houden.

scheiden-kinderen

Herstel direct je relatiebreuk en kom terug in de armen van je ex

Edwin heeft over de jaren heen al duizenden mensen geholpen. Hij vertelt je de exacte stappen om je ex terug te winnen, zelfs als de situatie kansloos lijkt.

Ontdek zijn methode op de volgende pagina en keer ook snel terug bij je ex:

Ex Terug Methode Risicovrij Uitproberen

4 Reacties op "6 Professionele Adviezen bij Verwerking van (Echt)scheiding"

  1. Maarten

    says:

    Moet over dit onderwerp een stukje voor school schrijven. Lijkt me echt zeer onpretting dit daadwerkelijk mee te maken, maar bedankt voor het stuk, kan ik mee vooruit 🙂

    • Jaap

      says:

      Het is inderdaad een nare periode voor veel mensen maar voor die mensen ook onontkoombaar. Hoe gaat dat stukje voor school?

  2. Arthur

    says:

    Mooi geschreven Jaap, goed stuk!

  3. Emily

    says:

    Gek, hoe je samen besluit om te scheiden en dat het dan toch nog zo’n pijn doet.. tenminste dat is bij mij zo. Je tips helpen wel bedankt!

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *